.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قبل از پوشیدن لباس عید به این چند روایت دقت کنید

 شمال نیوز: در روایتی بیان شده که هر گاه خواستى لباس جديدى را بپوشى اين دعا را بخوان: «الحمد للَّه الّذي كساني من الرّياش ما أتجمّل به في الناس و أؤدّي فيه فريضتى، و أستر به عورتي، اللّهمّ اجعلها ثياب بركة أسعى فيها لمرضاتك و أعمر فيها مساجدك».

به گزارش جهان، وبلاگ "سلام بر خدا" نوشت:
در آستانه عید نوروز برخی از خانواده ها در تکاپو برای خرید لباس نو هستند، در مورد پوشیدن لباس نو روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده است که در این نوشته به برخی از آنها اشاره میشود.
 
در روایت است که هر گاه خداوند متعال به مؤمنى لباس‏ نو پوشاند، وضو گرفته و دو ركعت نماز بخواند، و در رکعات آن دو سوره ی حمد و آية الكرسى و سوره «قل هو اللَّه احد» و سوره «انا انزلناه» بخواند و بعد از آن خدایی را  که او را پوشانده و او را ميان مردم زينت داده سپاس گويد. و بسيار بگويد: «هيچ نيرو و توانايى جز از جانب خداى والا و بزرگ نيست.» كه اگر چنين كند، در آن لباس معصيت نمیکند و به هر نخى كه در آن لباس است فرشته‏‌اى گماشته میشود كه براى او خدا را تقديس نموده و براى او آمرزش میخواهد.(برگرفته از الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏2، ص: 465). در روايتى دیگر آمده است: هر كس مى‌خواهد لباس جديد بپوشد ابتدا، ظرف آبى آورده و ده مرتبه سوره قدر، و ده مرتبه سوره توحيد و ده مرتبه سوره كافرون را بر آن خوانده سپس آب را بر اين لباس بيافشاند. هر كس چنين كند تا نخى از آن لباس بر او باقى است زندگى برايش گوارا خواهد بود.( الآداب الدينية للخزانة المعينية / ترجمه عابدى، ص: 233)
 
در روایت دیگری بیان شده  که هر گاه خواستى لباس جديدى را بپوشى اين دعا را بخوان: «الحمد للَّه الّذي كساني من الرّياش ما أتجمّل به في الناس و أؤدّي فيه فريضتى، و أستر به عورتي، اللّهمّ اجعلها ثياب بركة أسعى فيها لمرضاتك و أعمر فيها مساجدك». «سپاس خدايى را كه لباس فاخرى بر من پوشاند كه به سبب آن در ميان مردم زينت گردم، و واجباتم را در اين لباس انجام دهم، و شرمگاه خود را با آن بپوشانم، خداوندا اين را لباس بركت قرار ده، تا با اين لباس در راه‏ رضايت تو تلاش كنم، و مساجد تو را با اين لباس آباد كنم‏ ». هر كس قبل از پوشيدن‏ لباس‏ جديد اين دعا را بخواند، هنوز آن را نپوشيده است كه خداوند او را مى‏‌بخشد.(الآداب الدينية للخزانة المعينية / ترجمه عابدى، ص۲۳۳)
 
پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم): وقتى لباس نو مى‏‌پوشيدند، مى‌‏فرمودند: سپاس خداوندى را كه به من‏ لباس داد كه عورت خود را بپوشم و خود را در بين مردم به آن بيارايم. و وقت در آوردن لباس اول طرف چپ را بيرون مى‏‌آوردند، و از كارهاى حضرت در وقت پوشيدن‏ لباس‏ نو اين بود كه خدا را حمد می‏كردند و بعد فقيرى را مى‏‌خواستند و لباس كهنه را به او می‏دادند و می‌فرمودند: هيچ مسلمانى مسلمان ديگر را از لباس خود نپوشاند جز آنكه در اين دنيا و بعد از مرگ در پناه و نگهدارى و خير و امان خداوند عز و جل مى‌‏باشد.( مكارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى، ج‏1، ص: 71)
 
البته مومن باید در خرید لباس نو به برخی از نکات اخلاقی که در سیره ائمه اطهار علیهم السلام به آنها توجه شده است، توجه نماید. مثل عدم اسراف در خرید یا کمک کردن به فقرا و کسانی که نیاز به لباس دارند، یا عدم پوشیدن لباسهای مجلل و گرانی که سبب حسرت، انسانهای فقیرتر و اطرافیان میگردد. از پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله نقل شده كه فرمودند: كسى كه از پوشيدن لباس تجمل خوددارى كند با اينكه تمكن دارد ولى از نظر تواضع و فروتنى چنين كند خداوند لباس كرامت و عزت به او مي‌پوشاند.( بحار الانوار-ترجمه جلد 67 و 68، ج‏2، ص: 404)/250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.